Home      Świetlica      Tematy programu Świetlicy
 


 
 

Tematy programu Świetlicy




TREŚCI KSZTAŁCENIA 

w podziale na miesiące


WRZESIEŃ:
 
 
 
 
 
 
 
 
 

POWRÓT DO SZKOŁY:

  • Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
  • Powitanie w świetlicy dzieci z klasy pierwszej.
  • Rozmowy z dziećmi na temat minionych wakacji.
  • Zwrócenie uwagi na poprawność wypowiedzi.
  • Ilustrowanie miejsc wypoczynku poprzez rysowanie i malowanie.
  • Stworzenie mini galerii „Mali Artyści”.
  • Założenie kroniki świetlicy.
  • Uczeń zna regulamin świetlicy.
  • Uczeń potrafi zareklamować atrakcje turystyczne miejscowości, w których przyjemnie spędził wakacje.
  • Uczeń wie, że kronika jest dokumentem przedstawiającym historię. 

BEZPIECZNA DROGA DO SZKOŁY I BEZPIECZNY POWRÓT DO DOMU:

  • Zapoznanie dzieci z ogólnymi przepisami ruchu drogowego.
  • Pogadanka - „Bezpieczna droga do i ze szkoły”.
  • Zapoznanie ze znakami drogowymi w pobliżu szkoły.
  • Rysowanie na temat: „Moja droga do szkoły”.
  • Uczeń zna problematykę bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.
  • Potrafi posługiwać się różnymi technikami plastycznymi.

SPRZĄTANIE ŚWIATA:

  • Wprowadzenie terminu „ekologia” - wyjaśnienie stosowne do wieku i zasobu pojęciowego dzieci.
  • Dlaczego „sprzątamy świat” – rozmowy z dziećmi.
  • Niszcząca działalność człowieka – dlaczego człowiek niszczy swoje środowisko, jak temu zapobiec.
  • Uczeń zna pojęcie „ekologia”, wie na czym polega szacunek dla przyrody.
  • Uczeń wie, w jaki sposób żyć w zgodzie z przyrodą.

 
NADESZŁA JESIEŃ:

  • Zmiany zachodzące w przyrodzie: barwy jesieni, owoce, warzywa.
  • Rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew po kształcie liści, owoców.
  • Głośne czytanie wierszy i opowiadań o tematyce jesiennej.
  • Konkurs plastyczny: „Bukiet Pani Jesieni”.
  • Uczeń zna pory roku.
  • Rozróżnia gatunki drzew.
  • Recytuje wiersze o jesieni.

EDUKACJA MULTIMEDIALNA


 
PAŹDZIERNIK:

 

DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ:

  • Pogadanka na temat pracy nauczyciela.
  • Składanie życzeń.
  • Wykonanie laurek dla nauczycieli.
  • Uczeń szanuje pracę nauczycieli.

MOJE HOBBY:

  • Rozwijanie indywidualnych zainteresowań.
  • Wypowiadanie się dzieci na temat własnego hobby.
  • Słuchanie bajek czytanych przez wychowawcę.
  • Uczeń poprawnie wypowiada się na dany temat.

PROPAGOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA:

  • Zwrócenie uwagi na higienę życia psychicznego i fizycznego dziecka.
  • Zasady zdrowego i racjonalnego odżywiania się.
  • Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych.
  • Czytanie wierszy o warzywach.
  • Rysowanie i malowanie owoców i warzyw.
  • Uczeń ma świadomość, że warunki spożywania posiłku mogą wpływać n jego zdrowie.
  • Uczeń potrafi dobrać strój, adekwatnie do pogody.

ŚWIETLICA NASZYM DRUGIM DOMEM:

  • Przypomnienie dzieciom treści regulaminu świetlicy.
  • Co chciałbyś zmienić w naszej świetlicy.
  • Zwrócenie uwagi na kulturę życia codziennego.
  • Budzenie szacunku dla dobra wspólnego, poszanowanie cudzej własności i pracy.
  • Głośne czytanie fragmentów z ulubionych książek i prasy.
  • Zorganizowanie kółka teatralnego.
  • Uczeń zna treść regulaminu świetlicy.
  • Uczeń utrzymuje porządek w szafach z zabawkami i pomocami dydaktycznymi.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA


LISTOPAD:


DZIEŃ WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH. TRADYCJE, SYMBOLIKA:

  • Tradycje obchodzenia Święta Zmarłych w naszym kraju.
  • Kształtowanie właściwego stosunku do miejsc pamięci.
  • Wykonanie plakatu „Znicz”.
  • Uczeń pamięta o mogiłach bliskich i miejscach pamięci narodowej.

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI:

  • Zapoznanie uczniów z legendami o początkach Państwa Polskiego.
  • Przypomnienie nazw symboli narodowych.
  • Czytanie artykułów z prasy – jak Polska odzyskała niepodległość w 1918r.
  • Uczeń zna legendy o początkach Państwa Polskiego.
  • Uczeń potrafi rozpoznawać symbole narodowe.

PRZYRODA WOKÓŁ NAS.  ZWIERZĘTA I ROŚLINY HODOWANE W DOMU:

  • Rozmowy z dziećmi o ulubionych zwierzętach, które można hodować w domu.
  • Pielęgnowanie roślin doniczkowych.
  • Gry i zabawy stolikowe.
  • Przypomnienie zasad różnych gier planszowych.
  • Czytanie książek o zwierzętach.
  • Uczeń wie , jak pielęgnować rośliny doniczkowe.
  • Uczeń zna zasady gier planszowych.

TRADYCJE, OBRZĘDY I ZWYCZAJE ANDRZEJKOWE:

  • Historia obrzędów andrzejkowych.
  • Bawimy się kulturalnie przy muzyce.
  • Czytanie opowiadań o wróżbach andrzejkowych.
  • Uczeń potrafi wykorzystać swoje talenty w organizacji „Dnia Wróżb i Magii”.
  • Uczeń bawi się kulturalnie. 
EDUKACJA MULTIMEDIALNA


GRUDZIEŃ:


 IDZIE ŚWIĘTY MIKOŁAJ:

  • Zwyczaje obchodów dnia św. Mikołaja w różnych krajach.
  • Wykonanie portretów św. Mikołaja.
  • Czytanie wierszy o Mikołaju.
  • Uczeń zna zwyczaje mikołajkowe w różnych krajach.

OCZEKUJEMY ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA:

  • Tradycje związane z Bożym Narodzeniem – wypowiedzi dzieci.
  • Ubieranie choinki, dekoracja świetlicy.
  • Kształtowanie umiejętności przygotowania i uczestniczenia w wieczerzy wigilijnej.
  • Słuchanie kolęd i pastorałek z kaset.
  • Przedstawienie jasełek.
  • Uczeń zna tradycje i zwyczaje bożonarodzeniowe.
  • Uczeń zna właściwe wzorce zachowań podczas uroczystości rodzinnych.

ŻEGNAMY 2014 ROK I WITAMY 2015:

  • Moje najmilsze wspomnienia i przeżycia minionego roku – wypowiedzi ustne.
  • Przysłowia i baśnie związane z Nowym Rokiem.
  • Uczeń zna przysłowia o Nowym Roku.

EDUKACJA MULTIMEDIALNA 



STYCZEŃ:



SPORTY I ZABAWY ZIMOWE:

  • Bezpieczeństwo a sporty zimowe – kształtowanie nawyków dbania o bezpieczeństwo własne i innych.
  • Ilustracja zabaw zimowych.
  • Zorganizowanie i przeprowadzenie turnieju warcabowego.
  • Uczeń wie jak prawidłowo zachować się podczas uprawiania sportów zimowych. – Uczeń prawidłowo zachowuje się w sytuacji rywalizacji.

ŚWIĘTUJEMY DZIEŃ BABCI I DZIADKA:

  • Wypowiedzi dzieci o swoich babciach i dziadkach.
  • Redagowanie i pisanie życzeń.
  • Rozmawiamy o naszych uczuciach do babci i dziadka – zajęcia integracyjne.
  • Rysujemy portret babci i dziadka.
  • Wyszukiwanie wierszy i opowiadań związanych z tematem.
  • Uczeń wie, w jaki sposób można okazać drugiej osobie, że się ją kocha.

FERIE ZIMOWE:

  • Bezpiecznie spędzamy ferie zimowe w różnych częściach kraju.
  • Sporty zimowe – stosowanie różnych technik.
  • Lepimy świetlicowego bałwana na boisku szkolnym.
  • Uczeń wie jak dbać o bezpieczeństwo własne i innych.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA


LUTY:




WSPOMNIENIA Z FERII:

  • Wspomnienia z ferii – swobodne wypowiedzi dzieci.
  • Najpiękniej spędzony dzień podczas ferii.
  • Poznanie zasad gry nowych gier świetlicowych.
  • Uczeń zna zasady gry.

WALENTYNKI:

  • Uczymy się wyrażać różne uczucia – zajęcia integracyjne.
  • Redagowanie życzeń walentynkowych.
  • Wykonanie ozdobnych kartek i drobnych upominków.

OPIEKUJEMY SIĘ ZWIERZĘTAMI:

  • Pogadanka na temat konieczności dokarmiania ptaków zimą.
  • Wypowiedzi dzieci: jak pomagam ptakom i zwierzętom przetrwać zimę.
  • Wykonanie rysunku ptasiej stołówki.
  • Naśladowanie chodu różnych zwierząt i ptaków.
  • Przeglądanie encyklopedii zwierząt – wyszukiwanie wiadomości o własnym zwierzątku, czytanie.
  • Uczeń wie dlaczego i w jaki sposób może pomóc ptakom przetrwać zimę.

WOŁOMIN – MOJA MIEJSCOWOŚĆ:

  • Zabytki Wołomina.
  • Zakłady pracy.
  • Jakie zmiany zaszły ostatnio w mojej miejscowości.
  • Wykonanie albumu o Wołominie.
  • Konkurs plastyczny – „Wołomin – moja miejscowość” – technika prac dowolna. - Spacer ulicami.
  • Uczeń zna zabytki Wołomina i potrafi o nich opowiadać.
EDUKACJA  MULTIMEDIALNA


MARZEC:



 DZIEŃ DZIEWCZYNEK:

  • Zabawy integracyjne – mówimy o uczuciach do mam, babć, koleżanek, uczymy się słuchać innych.
  • Konkurs na najładniejszy portret koleżanki – zgadnij kto to?
  • Wiosenne zabawy na boisku szkolnym.
  • Uczeń wie jak, w kulturalny sposób poinformować drugą osobę o swoich uczuciach.

GRZECZNOŚĆ NA CO DZIEŃ:

  • Formy grzecznościowe wobec osób starszych i rówieśników.
  • Przypomnienie regulaminu świetlicy.
  • Układanie haseł o grzeczności.
  • Scenki tematyczne: zachowanie się przy stoliku, w autobusie, w kinie, na ulicy itp.
  • Oglądanie filmu tematycznie związanego z różnymi formami grzecznościowymi. - Uczeń zna regulamin świetlicy.
  • Zna formy grzecznościowe i potrafi się zachować w różnych okolicznościach. 

WIOSENNE PORZĄDKI:

  • Układanie i rozwiązywanie przysłów związanych z wiosną.
  • Porządkowanie i naprawa gier i książek świetlicowych.
  • Zbieranie śmieci wokół szkoły.
  • Czytanie baśni.
  • Uczeń wie, dlaczego należy dbać o czystość i porządek wokół siebie. 

WITAMY WIOSNĘ:

  • Obrzędy i zwyczaje związane z powitaniem wiosny – pogadanka.
  • Wykonanie gaiku.
  • Wycieczka – „Topienie Marzanny”.
  • Wykonanie gazetki pt. „Wiosna tuż tuż”.
  • Szukanie oznak wiosny.
  • Czytanie opowiadań o wiośnie.
  • Gry i zabawy na boisku szkolnym.
  • Uczeń zna obrzędy i zwyczaje związane z powitaniem wiosny. 
EDUKACJA MULTIMEDIALNA

 
KWIECIEŃ:
 
 

 

DBAJMY O ZDROWIE. DZIEŃ PRACOWNIKA SŁUŻBY ZDROWIA:

  • Poznajemy zasady zdrowego żywienia.
  • Jemy produkty mleczne i warzywa.
  • Spotkanie z pielęgniarką – złożenie życzeń.
  • Rozmowy profilaktyczne o paleniu, narkotykach, chorobach serca.
  • Malowanie akwarelą ulubionych owoców.
  • Inscenizacja wierszy Brzechwy.
  • Właściwa kultura podczas spożywania posiłków.
  • Uczeń zna profilaktykę chorób „brudnych rąk”.
  • Uczeń zna profilaktykę chorób jamy ustnej i zębów.
  • Uczeń potrafi zachować się przy stole.

PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO ŚWIĄT. OBRZĘDY RELIGIJNE I ŚWIECKIE ZWIĄZANE Z WIELKANOCĄ:

  • Obrzędy Wielkiego Tygodnia.
  • Wypowiedzi o przebiegu świąt we własnym domu.
  • Zwyczaje ludowe w naszym regionie.
  • Malowanie pisanek i zajączków.
  • Wykonanie kwiatów wiosennych i palm z kolorowej bibuły.
  • Zabawy na boisku.
  • Odczytywanie treści z kartek świątecznych.
  • Uczeń zna tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA


MAJ:




CZYTAMY KSIĄŻKI:

  • Wypowiedzi dzieci na temat ulubionej książki, poprawne wypowiadanie się.
  • Rola książki jako źródła wzruszeń i wiedzy o świecie.
  • Twórcy literatury dla dzieci.
  • Wizyta w bibliotece szkolnej i publicznej.
  • Ilustracja do wybranej książki.
  • Gry i zabawy ruchowe.
  • Konkurs pięknego czytania.
  • Uczeń wie jak należy zachować się w bibliotece.
  • Uczeń zna twórców literatury dla dzieci.
  • Uczeń potrafi posługiwać się różnymi środkami plastycznymi.

DZIEŃ MATKI:

  • Opowiadanie o swojej mamie.
  • Konkurs deklamacji wierszy o mamie.
  • Portret mamy – kredki.
  • Zabawa w teatr – moja mama pracuje.
  • Jakie pytania zadałbyś swojej mamie – notatnik reportera – wywiad.
  • Doskonalenie techniki pięknego czytania.
  • Uczeń wie w jaki sposób można okazać swoje uczucia.

PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO DNIA SPORTU:

  • Osiągnięcia sportowe naszej szkoły.
  • Rodzaje sportów.
  • Znaczenie sportu dla zdrowia.
  • Konkurs plastyczny
  • Mój ulubiony sport.
  • Wyszukiwanie wiadomości o najlepszych sportowcach w kraju
  • Uczeń ma możliwość odkrycia swoich predyspozycji sportowych.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA 

CZERWIEC:


DZIEŃ SPORTU - ŚWIĘTUJEMY DZIEŃ DZIECKA:

  • Udział w imprezach sportowych w naszej szkole w Dniu Sportu.
  • Mecz piłki nożnej, rzut do celu – konkurencje dostosowane do warunków i wieku dzieci.
  • Jak obchodzi się Dzień Dziecka w różnych krajach – rozmowy z dziećmi.
  • Wycinanie z gazet różnych sylwetek dzieci – wykonanie gazetki. - oglądanie filmów o zabawach dzieci w różnych krajach.
  • Uczeń wie jak zachować się podczas rywalizacji sportowej.
  • Uczeń wie jak obchodzony jest Dzień Dziecka w różnych krajach.

JEDZIEMY NA WAKACJE:

  • Przedstawienie przez wychowawcę różnych ciekawych krajobrazów naszego kraju.
  • Bezpieczeństwo podczas zabaw na wakacjach.
  • Czytanie opisu o miejscowościach i krajobrazach do których pojedziemy na wakacje.
  • Ilustracje do tematów: wycieczka rowerowa, wędrówka po górach, kąpiel w morzu, basenie, jeziorze.
  • Zabawy na boisku szkolnym.
  • Uczeń zna różne krajobrazy Polski.
  • Uczeń wie jak prawidłowo zachować się podczas uprawiania sportów letnich.

EDUKACJA MULTIMEDIALNA 
 

 
 
 
 
Wspierane przez Hosting o12.pl