Tematy programu Świetlicy

TREŚCI
KSZTAŁCENIA
w podziale na miesiące |
|
POWRÓT DO SZKOŁY:
- Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
- Powitanie w świetlicy dzieci z klasy
pierwszej.
- Rozmowy z dziećmi na temat minionych
wakacji.
- Zwrócenie uwagi na poprawność
wypowiedzi.
- Ilustrowanie miejsc wypoczynku poprzez
rysowanie i malowanie.
- Stworzenie mini galerii „Mali Artyści”.
- Założenie kroniki świetlicy.
- Uczeń zna regulamin świetlicy.
- Uczeń potrafi zareklamować atrakcje
turystyczne miejscowości, w których przyjemnie spędził wakacje.
- Uczeń wie, że kronika
jest dokumentem przedstawiającym historię.
BEZPIECZNA DROGA DO SZKOŁY I BEZPIECZNY
POWRÓT DO DOMU:
- Zapoznanie dzieci z ogólnymi przepisami
ruchu drogowego.
- Pogadanka - „Bezpieczna droga do i ze
szkoły”.
- Zapoznanie ze znakami drogowymi w
pobliżu szkoły.
- Rysowanie na temat: „Moja droga do
szkoły”.
- Uczeń zna problematykę bezpiecznego
uczestnictwa w ruchu drogowym.
- Potrafi posługiwać się różnymi
technikami plastycznymi.
SPRZĄTANIE ŚWIATA:
- Wprowadzenie terminu „ekologia” -
wyjaśnienie stosowne do wieku i zasobu pojęciowego dzieci.
- Dlaczego „sprzątamy świat” – rozmowy z
dziećmi.
- Niszcząca działalność człowieka –
dlaczego człowiek niszczy swoje środowisko, jak temu zapobiec.
- Uczeń zna pojęcie „ekologia”, wie na
czym polega szacunek dla przyrody.
- Uczeń wie, w jaki sposób żyć w zgodzie
z przyrodą.
NADESZŁA JESIEŃ:
- Zmiany zachodzące w przyrodzie: barwy
jesieni, owoce, warzywa.
- Rozpoznawanie podstawowych gatunków
drzew po kształcie liści, owoców.
- Głośne czytanie wierszy i opowiadań o
tematyce jesiennej.
- Konkurs plastyczny: „Bukiet Pani
Jesieni”.
- Uczeń zna pory roku.
- Rozróżnia gatunki drzew.
- Recytuje wiersze o jesieni.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA
|
|
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ:
- Pogadanka na temat pracy nauczyciela.
- Składanie życzeń.
- Wykonanie laurek
dla nauczycieli.
- Uczeń szanuje pracę nauczycieli.
MOJE HOBBY:
- Rozwijanie indywidualnych zainteresowań.
- Wypowiadanie się dzieci na temat
własnego hobby.
- Słuchanie bajek czytanych przez
wychowawcę.
- Uczeń poprawnie wypowiada się na dany
temat.
PROPAGOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA:
- Zwrócenie uwagi na higienę życia
psychicznego i fizycznego dziecka.
- Zasady zdrowego i racjonalnego
odżywiania się.
- Kształtowanie właściwych nawyków
zdrowotnych.
- Czytanie wierszy o warzywach.
- Rysowanie i malowanie owoców i warzyw.
- Uczeń ma świadomość, że warunki
spożywania posiłku mogą wpływać n jego zdrowie.
- Uczeń potrafi dobrać strój, adekwatnie
do pogody.
ŚWIETLICA NASZYM DRUGIM DOMEM:
- Przypomnienie dzieciom treści
regulaminu świetlicy.
- Co chciałbyś zmienić w naszej
świetlicy.
- Zwrócenie uwagi na kulturę życia
codziennego.
- Budzenie szacunku dla dobra wspólnego,
poszanowanie cudzej własności i pracy.
- Głośne czytanie fragmentów z ulubionych
książek i prasy.
- Zorganizowanie kółka teatralnego.
- Uczeń zna treść regulaminu świetlicy.
- Uczeń utrzymuje porządek w szafach z
zabawkami i pomocami dydaktycznymi.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA
|
LISTOPAD:

|
DZIEŃ WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH. TRADYCJE,
SYMBOLIKA:
- Tradycje obchodzenia Święta Zmarłych w
naszym kraju.
- Kształtowanie właściwego stosunku do
miejsc pamięci.
- Wykonanie plakatu „Znicz”.
- Uczeń pamięta o mogiłach bliskich i
miejscach pamięci narodowej.
ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI:
- Zapoznanie uczniów z legendami o
początkach Państwa Polskiego.
- Przypomnienie nazw symboli narodowych.
- Czytanie artykułów z prasy – jak Polska
odzyskała niepodległość w 1918r.
- Uczeń zna legendy o początkach Państwa
Polskiego.
- Uczeń potrafi rozpoznawać symbole
narodowe.
PRZYRODA WOKÓŁ NAS. ZWIERZĘTA I ROŚLINY HODOWANE W DOMU:
- Rozmowy z dziećmi o ulubionych
zwierzętach, które można hodować w domu.
- Pielęgnowanie roślin doniczkowych.
- Gry i zabawy stolikowe.
- Przypomnienie zasad różnych gier
planszowych.
- Czytanie książek o zwierzętach.
- Uczeń wie , jak pielęgnować rośliny
doniczkowe.
- Uczeń zna zasady gier planszowych.
TRADYCJE, OBRZĘDY I ZWYCZAJE ANDRZEJKOWE:
- Historia obrzędów andrzejkowych.
- Bawimy się kulturalnie przy muzyce.
- Czytanie opowiadań o wróżbach
andrzejkowych.
- Uczeń potrafi wykorzystać swoje talenty
w organizacji „Dnia Wróżb i Magii”.
- Uczeń bawi się
kulturalnie.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA
|
GRUDZIEŃ:
|
IDZIE ŚWIĘTY MIKOŁAJ:
- Zwyczaje obchodów dnia św. Mikołaja w
różnych krajach.
- Wykonanie portretów św. Mikołaja.
- Czytanie wierszy o Mikołaju.
- Uczeń zna zwyczaje mikołajkowe w
różnych krajach.
OCZEKUJEMY ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA:
- Tradycje związane z Bożym Narodzeniem –
wypowiedzi dzieci.
- Ubieranie choinki, dekoracja świetlicy.
- Kształtowanie umiejętności przygotowania
i uczestniczenia w wieczerzy wigilijnej.
- Słuchanie kolęd i pastorałek z kaset.
- Przedstawienie jasełek.
- Uczeń zna tradycje i zwyczaje
bożonarodzeniowe.
- Uczeń zna właściwe wzorce zachowań
podczas uroczystości rodzinnych.
ŻEGNAMY 2014 ROK I WITAMY 2015:
- Moje najmilsze wspomnienia i przeżycia
minionego roku – wypowiedzi ustne.
- Przysłowia i baśnie związane z Nowym
Rokiem.
- Uczeń zna przysłowia o Nowym Roku.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA
|
STYCZEŃ:

|
SPORTY I ZABAWY ZIMOWE:
- Bezpieczeństwo a sporty zimowe –
kształtowanie nawyków dbania o bezpieczeństwo własne i innych.
- Ilustracja zabaw zimowych.
- Zorganizowanie i przeprowadzenie
turnieju warcabowego.
- Uczeń wie jak prawidłowo zachować się
podczas uprawiania sportów zimowych. – Uczeń prawidłowo zachowuje się w
sytuacji rywalizacji.
ŚWIĘTUJEMY DZIEŃ BABCI I DZIADKA:
- Wypowiedzi dzieci o swoich babciach i
dziadkach.
- Redagowanie i pisanie życzeń.
- Rozmawiamy o naszych uczuciach do babci
i dziadka – zajęcia integracyjne.
- Rysujemy portret babci i dziadka.
- Wyszukiwanie wierszy i opowiadań
związanych z tematem.
- Uczeń wie, w jaki sposób można okazać
drugiej osobie, że się ją kocha.
FERIE ZIMOWE:
- Bezpiecznie spędzamy ferie zimowe w
różnych częściach kraju.
- Sporty zimowe – stosowanie różnych
technik.
- Lepimy świetlicowego bałwana na boisku
szkolnym.
- Uczeń wie jak dbać o bezpieczeństwo
własne i innych.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA
|
LUTY:

|
WSPOMNIENIA Z FERII:
- Wspomnienia z ferii – swobodne
wypowiedzi dzieci.
- Najpiękniej spędzony dzień podczas
ferii.
- Poznanie zasad gry nowych gier
świetlicowych.
- Uczeń zna zasady gry.
WALENTYNKI:
- Uczymy się wyrażać różne uczucia –
zajęcia integracyjne.
- Redagowanie życzeń walentynkowych.
- Wykonanie ozdobnych kartek i drobnych
upominków.
OPIEKUJEMY SIĘ ZWIERZĘTAMI:
- Pogadanka na temat konieczności
dokarmiania ptaków zimą.
- Wypowiedzi dzieci: jak pomagam ptakom i
zwierzętom przetrwać zimę.
- Wykonanie rysunku ptasiej stołówki.
- Naśladowanie chodu różnych zwierząt i
ptaków.
- Przeglądanie encyklopedii zwierząt –
wyszukiwanie wiadomości o własnym zwierzątku, czytanie.
- Uczeń wie dlaczego i w jaki sposób może
pomóc ptakom przetrwać zimę.
WOŁOMIN – MOJA MIEJSCOWOŚĆ:
- Zabytki Wołomina.
- Zakłady pracy.
- Jakie zmiany zaszły ostatnio w mojej
miejscowości.
- Wykonanie albumu o Wołominie.
- Konkurs plastyczny – „Wołomin – moja
miejscowość” – technika prac dowolna. - Spacer ulicami.
- Uczeń zna zabytki Wołomina i potrafi o
nich opowiadać.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA
|
MARZEC:

|
DZIEŃ DZIEWCZYNEK:
- Zabawy integracyjne – mówimy o
uczuciach do mam, babć, koleżanek, uczymy się słuchać innych.
- Konkurs na najładniejszy portret
koleżanki – zgadnij kto to?
- Wiosenne zabawy na boisku szkolnym.
- Uczeń wie jak, w kulturalny sposób
poinformować drugą osobę o swoich uczuciach.
GRZECZNOŚĆ NA CO DZIEŃ:
- Formy grzecznościowe wobec osób
starszych i rówieśników.
- Przypomnienie regulaminu świetlicy.
- Układanie haseł o grzeczności.
- Scenki tematyczne: zachowanie się przy
stoliku, w autobusie, w kinie, na ulicy itp.
- Oglądanie filmu tematycznie związanego
z różnymi formami grzecznościowymi. - Uczeń zna regulamin świetlicy.
- Zna formy grzecznościowe i potrafi się
zachować w różnych okolicznościach.
WIOSENNE PORZĄDKI:
- Układanie i rozwiązywanie przysłów
związanych z wiosną.
- Porządkowanie i naprawa gier i książek
świetlicowych.
- Zbieranie śmieci wokół szkoły.
- Czytanie baśni.
- Uczeń wie, dlaczego należy dbać o
czystość i porządek wokół siebie.
WITAMY WIOSNĘ:
- Obrzędy i zwyczaje związane z
powitaniem wiosny – pogadanka.
- Wykonanie gaiku.
- Wycieczka – „Topienie Marzanny”.
- Wykonanie gazetki pt. „Wiosna tuż tuż”.
- Szukanie oznak wiosny.
- Czytanie opowiadań o wiośnie.
- Gry i zabawy na boisku szkolnym.
- Uczeń zna obrzędy i zwyczaje związane z
powitaniem wiosny.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA
|
KWIECIEŃ:
|
DBAJMY O ZDROWIE. DZIEŃ PRACOWNIKA SŁUŻBY
ZDROWIA:
- Poznajemy zasady zdrowego żywienia.
- Jemy produkty mleczne i warzywa.
- Spotkanie z pielęgniarką – złożenie
życzeń.
- Rozmowy profilaktyczne o paleniu,
narkotykach, chorobach serca.
- Malowanie akwarelą ulubionych owoców.
- Inscenizacja wierszy Brzechwy.
- Właściwa kultura podczas spożywania
posiłków.
- Uczeń zna profilaktykę chorób „brudnych
rąk”.
- Uczeń zna profilaktykę chorób jamy
ustnej i zębów.
- Uczeń potrafi zachować się przy stole.
PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO ŚWIĄT. OBRZĘDY RELIGIJNE I ŚWIECKIE ZWIĄZANE Z WIELKANOCĄ:
- Obrzędy Wielkiego Tygodnia.
- Wypowiedzi o przebiegu świąt we własnym
domu.
- Zwyczaje ludowe w naszym regionie.
- Malowanie pisanek i zajączków.
- Wykonanie kwiatów wiosennych i palm z
kolorowej bibuły.
- Zabawy na boisku.
- Odczytywanie treści z kartek
świątecznych.
- Uczeń zna tradycje i zwyczaje związane
ze Świętami Wielkanocnymi.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA
|
MAJ:

|
CZYTAMY KSIĄŻKI:
- Wypowiedzi dzieci na temat ulubionej
książki, poprawne wypowiadanie się.
- Rola książki jako źródła wzruszeń i
wiedzy o świecie.
- Twórcy literatury dla dzieci.
- Wizyta w bibliotece szkolnej i
publicznej.
- Ilustracja do wybranej książki.
- Gry i zabawy ruchowe.
- Konkurs pięknego czytania.
- Uczeń wie jak należy zachować się w
bibliotece.
- Uczeń zna twórców literatury dla
dzieci.
- Uczeń potrafi posługiwać się różnymi
środkami plastycznymi.
DZIEŃ MATKI:
- Opowiadanie o swojej mamie.
- Konkurs deklamacji wierszy o mamie.
- Portret mamy – kredki.
- Zabawa w teatr – moja mama pracuje.
- Jakie pytania zadałbyś swojej mamie –
notatnik reportera – wywiad.
- Doskonalenie techniki pięknego
czytania.
- Uczeń wie w jaki sposób można okazać
swoje uczucia.
PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO DNIA SPORTU:
- Osiągnięcia sportowe naszej szkoły.
- Rodzaje sportów.
- Znaczenie sportu dla zdrowia.
- Konkurs plastyczny
- Mój ulubiony sport.
- Wyszukiwanie wiadomości o najlepszych
sportowcach w kraju
- Uczeń ma możliwość odkrycia swoich
predyspozycji sportowych.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA
|
|
DZIEŃ SPORTU - ŚWIĘTUJEMY DZIEŃ DZIECKA:
- Udział w imprezach sportowych w naszej
szkole w Dniu Sportu.
- Mecz piłki nożnej, rzut do celu –
konkurencje dostosowane do warunków i wieku dzieci.
- Jak obchodzi się Dzień Dziecka w
różnych krajach – rozmowy z dziećmi.
- Wycinanie z gazet różnych sylwetek
dzieci – wykonanie gazetki. - oglądanie filmów o zabawach dzieci w różnych
krajach.
- Uczeń wie jak zachować się podczas
rywalizacji sportowej.
- Uczeń wie jak obchodzony jest Dzień
Dziecka w różnych krajach.
JEDZIEMY NA WAKACJE:
- Przedstawienie przez wychowawcę różnych
ciekawych krajobrazów naszego kraju.
- Bezpieczeństwo podczas zabaw na
wakacjach.
- Czytanie opisu o miejscowościach i
krajobrazach do których pojedziemy na wakacje.
- Ilustracje do tematów: wycieczka
rowerowa, wędrówka po górach, kąpiel w morzu, basenie, jeziorze.
- Zabawy na boisku szkolnym.
- Uczeń zna różne krajobrazy Polski.
- Uczeń wie jak prawidłowo zachować się
podczas uprawiania sportów letnich.
EDUKACJA MULTIMEDIALNA
|